Sanal Girişimcilik Nedir?
İnternet dünyasının gözdesi ‘sanal girişimcilik’ nedir? Sanal girişimcilik hangi alanları kapsar? Sanal girişimciliğin avantajları nelerdir?
Her günün yeniliklere gebe olduğu dijital bir çağda yaşıyoruz. Bu yenilikler alışkanlıklarımıza, günlük rutinlerimize, iş ortamımıza, kısacası hayatımızın her alanına etki ediyor. Dolayısıyla değişen ve gelişen dijital dünyaya uyum sağlamak için de yeni yöntemler ve iş modelleri karşımıza çıkıyor. E-ticaretin yaygınlaşmasıyla birlikte sahneye çıkan iş modellerinden birisi de sanal girişimcilik oldu. Peki nedir bu sanal girişimcilik?
Sanal girişimciliğin ABC’si
Girişimcilik başlı başına iş dünyası için büyük bir öneme sahip. Bu yüzden gelişen teknolojiye ayak uydurmak zorundadır. Sanal girişimcilik de bu ihtiyaçtan dolayı ortaya çıkan, girişimciliğin temelini internet ortamıyla birleştiren bir kavramdır.
Sanal girişimcilik, bireyin girişimini sanal ortama taşımasıdır. Yani şirketini sanal ortamda şekillendirmesidir. Bugün karşımıza en çok e-ticaret siteleri olarak çıksa da aslında birçok yönü olan bir sistemdir. Bununla beraber diğer girişim türleri gibi ilk etapta yüksek sermaye yatırımına ihtiyaç duyulmaz. Bu yüzden Parlak Bi’ Fikir’i olup sermayesi az olan girişimciler için güzel olanaklar sağlar. Peki sanal girişimciliğin adımları nelerdir, işe nasıl başlanır?
Öncelikle internet dünyası hakkında bilinçlenmek ve bilgi sahibi olmak gerekir. Girişime dahil olacak firmaların da bu konuda araştırma yapması gerekir. Daha sonra sahip olunan girişim fikri doğrultusunda tarafların elektronik yani sanal ortamda bir araya gelmeleri gerekir. Girişim fikrinin uygulamaya geçirilmesi için gereken ödemeler yapılır. Devam eden süreçte de satışlar, müşteri ilişkileri ve diğer hizmetlerle ilgilenilir.
Kimler sanal girişimcidir?
İnternet odaklı bir iş modeline sahip olan ve girişimini bu doğrultuda şekillendiren kişiye sanal girişimci denir. Sanal girişimciler, diğer tüm girişimcilerde olduğu gibi öğrenmeye, yeni iş olanakları bulmaya açıktır ve yeniliklere kolay adapte olabilirler. Ek olarak interneti anlayan, sosyal medya kabiliyeti yüksek olan; arama motoru optimizasyonu, dijital pazarlama ve rakip analizinde de kendini ortaya koyabilen bireylerdir.
Sanal girişimcilik hangi konuları baz alır?
Sanal girişimcilik pazar araştırması yaparken hangi sorulara yanıt arar?
Her girişimde olduğu gibi sanal girişimcilikte de yapılan araştırmalar büyük önem taşıyor. Tabii doğru soruları sorabilmek de bir o kadar önemli. Sanal girişimcilikte, müşterinin nabzını internet üzerinden yoklamak gerekiyor. “Müşteri sanalda ürün mü yoksa hizmet mi satın alıyor?”, “Müşteri gruplarına hangi sanal araçla ve nasıl ulaşılması gerekiyor?”, “Pazarlar arasındaki rekabetin boyutu nedir?” ve “Sanal pazarda en çok ne talep görüyor?” cevaplanması gereken sorulardandır.
Sanal girişimciliğin avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Sanal girişimcilik her iş gibi artıları ve eksileri olan bir iş modelidir. O halde şimdi de biraz avantaj ve dezavantajlara göz atalım.
Sanal girişimciliğin sağladığı avantajlar:
- Coğrafi zorlukları ortadan kaldırır.
- Neredeyse istenilen her alanda iş modeli oluşturulabilir.
- Çalışma saatleri esnektir.
- Fiziksel bir iş ortamına göre daha hesaplıdır.
- Müşteri için ulaşım kolaylığı ve zamandan tasarruf sağlar.
Sanal girişimin dezavantajları:
- Teknoloji ve internet hakkında bilgi sahibi olmayan girişimcileri zorlar.
- Kendini her gün yenilemeyi ve geliştirmeyi gerektirir.
- Rekabet yoğundur.
- Fırsat yakalamak ve yaratmak için hızlı olmak gerekir.