Unicorn Girişim Nedir?
Unicorn girişim nedir? Bazı girişimler neden bu unvanı alıyor? Bu unvanı alan girişimlerin özellikleri nelerdir?
Girişimcilik ekosistemi içerisinde startup’tan sonra en çok kullanılan terimlerden biri de unicorn girişim. 2013 yılında Amerikalı risk sermayedarı Aileen Lee tarafından yazılan “Welcome to the Unicorn Club: Learning Form Million Dollar Startups” başlıklı makaleyle hayatımıza giren bu kavram sık sık karşımıza çıkıyor. Peki tam olarak ne anlama geldiğini biliyor musunuz? Bazı girişimler neden bu unvanı alıyor hiç merak ettiniz mi? Ya da bu unvanı alan girişimlerin özellikleri nelerdir? Gelin bu sorular üzerinden unicorn girişim nedir birlikte bakalım.
Unicorn ne anlama geliyor?
Unicorn girişimi açıklamadan önce unicorn kelimesinin ne anlama geldiğine bakalım. Latince uni (tek) ve corn (boynuz) kelimelerinin birleşiminden oluşan ve Türkçe’de tek boynuzlu at olarak adlandırılan bu kelime sizde bir şeyleri çağrıştırdı mı? Çok kez fantastik ve çizgi filmlerde gördüğümüz gücün ve özgürlüğün simgesi olan unicorn, çok nadir bulunur. İşte bu kavram tam da bu yüzden bu tür girişimlerin nadirliğine vurgu yapmak için kullanılıyor. Yukarıda bahsettiğimiz makalenin yazarı Lee’ye göre, bu noktaya ulaşan girişimler o kadar nadir ki, efsanevi bir tek boynuzlu at bulmak kadar zor.
Unicorn girişim nedir? Özellikleri nelerdir?
Unicorn kavramının girişimcilik dünyasında saygı duyulan ve aranan bir özellik haline geldiğini söyleyebiliriz. Unicorn girişim olmak için bir şirketin 1 milyar dolar veya daha fazla yatırımcı değerine ulaşması gerekiyor. 2022 itibarıyla, dünya çapında 1.192 girişim unicorn unvanına sahip. Yani unicorn unvanını almanın kolay olmadığını söyleyebiliriz. Değeri 10 milyar doların üzerinde olan girişimlere decacorn, 100 milyar doların üzerinde olanlara da hektocorn dendiğini de belirtelim. Şimdi unicornların özelliklerine bakalım:
Yıkıcı inovasyon yaparlar: Çoğunlukla, tüm unicornlar ait oldukları alanı dönüştürür, yeni bir piyasa yaratır veya pazarı kökten etkiler. Örneğin hepimizin hayatında büyük bir yeri olan Google, Airbnb ve Facebook yıkıcı inovasyon yapan birer unicorn girişim..
Öncüdürler: Unicornların çoğunlukla sektörlerine yeni başlayanlar olduğunu söyleyebiliriz. İnsanların bir şeyleri yapma şeklini değiştirirler ve bu değişiklik kademeli olarak ürünleri ve/veya hizmetleri için bir alışkanlık halini alır.
Teknolojiden yararlanırlar: Unicornlar arasındaki bir diğer yaygın eğilim, iş modellerinin teknoloji üzerinde çalışmasıdır. Otomasyon, bulut bilişim, müşteri ilişkileri yönetimi sistemi gibi dijital araçlardan yararlanırlar.
Tüketici odaklıdırlar: Amaçları, tüketiciler için işleri basitleştirmek ve günlük hayatlarının bir parçası olmaktır. Tüketicilerin gerçekten istediği ürünleri/hizmetleri yaratmak için belirli bir hedef kitlenin yaşamlarını iyileştirmenin yollarını ararlar.
Uygun maliyetlidirler: Hizmet veya ürünlerini finansal olarak karşılanabilir tutmak, bu girişimlerin bir diğer önemli özelliğidir.
Unicorn girişimlerin yenilikçi bir fikre, büyüme için net bir vizyona ve sağlam bir iş planına sahip olmasının yanı sıra, risk sermayedarlarına ve yatırımcılara mesajlarını iletmenin uygun bir yolunun olması da gerekiyor.
Zorlu Holding olarak daha sürdürülebilir bir geleceğin parlak fikirlerle mümkün olduğuna inanıyoruz. Akıllı Hayat 2030 sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında, kurum içi girişimcilik programımız Parlak Bi’Fikir ile çalışanlarımızın parlak fikirlerini gerçekleştirmelerine imkân veriyor, dinamik ve yenilikçi kurum kültürünü pekiştiriyoruz.
Girişimleri desteklemek ve yeni iş alanlarını bünyemize kazandırmak amacıyla 2015 yılında kurulan Vestel Ventures ise grup şirketlerimizle birlikte çalışabilecek ve vizyonumuz doğrultusunda fark yaratacak çalışmaları olan girişimlere yatırım yapıyor.