Startup Nedir? Nasıl Kurulur?

Girişimcilik ekosisteminde en çok duyduğumuz kavramlardan biri olan startup nedir, nasıl kurulur?

Startup Nedir? Nasıl Kurulur?

Girişimcilik ekosisteminde en çok duyduğumuz kavramlardan biri de; startup. Pek çok kişi bu kavrama aşina ancak modelin ne olduğu ve nasıl kurulduğu merak konusu. Sıklıkla girişimcilikle karıştırılabilen bu kavramı yakından tanıyalım ister misiniz? Gelin startup nedir, nasıl kurulur birlikte bakalım.

Startup nedir?

Bir startup, benzersiz ve yeri doldurulamaz ürünler veya hizmetler yaratmak için bir veya daha fazla girişimci tarafından kurulan genç bir şirkettir. Yenilik getirmeyi ve fikirleri hızla oluşturmayı amaçlar. Startup’ın vizyonu genellikle dünyayı olumlu yönde etkileyebilecek bir ürün veya hizmet geliştirmektir. Örneğin, çözülmemiş yaygın bir sorunu ele alan benzersiz bir iş planı oluşturacak ve finansman sağlayacak olsaydınız işte bu startup olurdu. Aslında işin özünü oluşturan şey; dünyanın dört bir yanındaki milyarlarca bireyin paylaştığı bir ihtiyaca, isteğe veya soruna çözüm sunmak. Tam da burada girişimcilikten ayrılır. Bu iki kavramın da odaklandığı ana nokta bireylerin ihtiyaç ve sorunlarına çözüm sunmaktır. Ancak girişimcilik kâr elde etmek için yapılır, startupta ise kâr elde etmek öncelik değildir. Tüketicilerin ihtiyaç ve sorunlarına cevap verecek çözümü bulmayı ve maksimum fayda sağlayabilmeyi odağına alan startup genellikle vakıflar, yatırımcılar, kuluçka merkezleri tarafından finanse edilir.

Nasıl kurulur?

Startup, coğrafi kısıtlamalar olmaksızın hızla büyümek üzere tasarlanmış şirketlerdir. Bu sebeple yol haritasının önceden çizilmiş olması gerekir. Bir startup kurucusunun geleceğe yönelik bir düşünce yapısına sahip olması, insanlara fayda sağlayan, onların ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretmesi açısından büyük önem taşır. Startup kurmanın ilk adımı özgün bir fikre sahip olmaktır. Pazar araştırması ve rakip analizi yapmak, fikrin ne kadar uygulanabilir olduğunu ve bunun için mevcut pazarın nasıl göründüğünü belirlemek, bir sonraki adımdır. Pazar araştırmasından sonraki adım ise şirket yapısını, hedeflerini, misyonunu, değerlerini özetleyen bir iş planı oluşturmaktır. En önemli adımlardan biri ise fon bulmaktır. Bir startup’ın yenilikçi ürün veya hizmetlerini etkin bir şekilde geliştirmesi ve pazarlaması için dış finansmana ihtiyacı vardır. Bu, tasarruflardan, arkadaşlardan, aileden, yatırımcılardan veya bir krediden gelebilir.

Bir çıkış stratejisi etrafında, yani geçici olarak kurulan startuplar, bulduğu çözümü başka şirketlere pazarlayabilir. Üretime başlarsa normal bir şirket statüsüne geçer. Bir nevi normal ve kalıcı bir şirket kurmak için başlatılan geçici bir hazırlık aşaması olan startuplar büyük hacimli şirketlerin aksine, operasyonlarında çok yalındır ve en baştan hızlı büyümeye odaklanır. Bir projeyi ilerletmek veya bir fikri hayata geçirmek için aşılması gereken herhangi bir bürokratik işlem yoktur. Startup kurucuları hemen bir ekip kurabilir ve müşterileri için sorunları çözmeye başlayabilir.

Startupların genel özellikleri nelerdir?

Startuplar teknolojiden ciddi şekilde faydalandığı için genellikle teknoloji şirketi olarak düşünülse de, aslında öyle değildir. Bir startup, hemen hemen her alanda kurulabilir. Genel olarak, az sayıda çalışana ve hızlı büyüme potansiyeline sahip olma eğilimindedir. Henüz var olmayan ya da herhangi bir soruna mevcut seçeneklerden daha iyi çözüm sunan ürünler ve hizmetler geliştirirler. Startupların özelliklerini şöyle sıralamak mümkün:

  • Yenilikçi
  • Ezber bozan
  • Sorun çözücü uygulamalar geliştiren
  • Küresel düşünen
  • Hızlı büyüyen
  • Esnek
  • Genç
  • Teknoloji odaklı
  • Genellikle dış yatırımcılar tarafından finanse edilen

Özetle startup nedir? diye sorduğumuzda şu cevabı verebiliriz: Ortada var olan bir sorun ve ihtiyaca özgün bir fikirle çözüm geliştirir, yenilikçidir, küresel düşünür, öğrenme ve gelişime açıktır ve risk alır.